Saturday, October 29, 2016

Resepi Mudah - Pasta Masak Merah

Hello & As Salam buat semua!

Sebelum sambung perkongsian, saya mengambil kesempatan ni untuk mengucapkan Selamat Menyambut Diwali 2016 buat semua yang menyambutnya dan selamat bercuti buat semua.

Best tu, ada Free cuti sekolah dari semalam, 28hb Oktober hingga 1hb November gitu! Best! Senang hati mak bapa, hahaaaaa...

Okay, hari ni saya ingin berkongsi resepi simple dan sedap untuk keluarga. Anak-anak gerenti suka, hehe sebab anak dan anak-anak saudara semua suka banget dengan masakan mudah pasta saya ni.

Nama masakan diberi: -

Pasta Masak Merah. Very easy to make & tasty.

Jenis-jenis pasta yang boleh dijadikan pilihan.

Okay, 1st saya kongsikan bahan-bahannya. Ini ikut kesukaan masing-masing okay, termasuk jenama bahan tersebut.

1 paket pasta pilihan. Spaghetti boleh. Macaroni boleh, Penne pun boleh. Your choice. Direbus sehingga al dente.
1 tin canned mushroom * saya gunakan Ayam's Brand - cubed or sliced
Carrot/ Lobak - cubed or sliced
1 biji bawang besar - cubed
4 ulas bawang putih - crushed
Bell Pepper * optional - cubed

1 paket daging cincang (minced meat) - any brands, any sorts of meat * saya guna Ramli atau Saudi atau kadang-kadang lean meat beli di Pick N Pay

1 botol ketchup/ sos tomato * saya guna Maggi
Sedikit brown sugar
Beef stock cube * saya beli jenama Maggi waktu di Jakarta

Minyak untuk menumis * saya menggunakan Olive Oil. Minyak masak biasa okay saja.

Seasoning: -
Salt & Black Pepper
Italian Herbs
Allspice
Serbuk kari

Tumis bawang besar, bawang putih, carrot & button mushroom

Now, 1st step...

Panaskan olive oil. Masukkan bawang besar yang telah dipotong dadu bersama-sama bawang putih, lobak merah & button mushroom yang telah dihiris atau dipotong kecil/ dadu.

Tumis sehingga seakan-akan layu & bau naik.

Masukkan sedikit garam & lada hitam. Gaul sebati.

Masukkan daging, sos tomato dan semua bahan perisa
Seterusnya, masukkan daging cincang tadi. Goreng sebentar sehingga masak. Gunakan api sederhana sahaja.

Waktu ni, tambah segala bahan perisa yang diperlukan. Sedikit serbuk kari, Allspice, sos tomato, stok daging, sedikit gula perang dan air * ikut citarasa.

Biarkan dalam 10 - 20 minit sehingga kuah/ sos menjadi sedikit pekat (api sederhana kecil, keep on stirring too). Jika suka kuah banyak boleh tambah air. Saya & family suka sedikit berkuah sebab boleh cicah dengan dinner roll! Hehe...

Rangkaian seasoning yang saya gunakan
Pada masa yang sama, tos pasta yang telah dimasak tadi - biasanya saya akan tambahkan sedikit garam sewaktu merebus pasta dan setelah siap di-tos, saya akan taburkan dengan Italian Herbs.

Tos dan taburkan sedikit Italian Herbs
Waktu ni, ready untuk tuangkan kuah/ sos yang telah siap dimasak tadi ke dalam pasta.

Masukkan kuah yang telah siap dimasak
Pasta dan kuah - Done!

Gaulkan panas-panas. Maybe warna agak pucat tapi rasa power ohh! Packed with flavour. Sedikit masam, sedikit manis, sedikit pedas.

Masa serve, saya akan taburkan sedikit parmesan cheese & empingan lada untuk suami, untuk rasa lebih oommpph - he likes it very much.

Additional seasoning - Parmesan Cheese & Chili Flakes
Makan time!!!
Tadaa! Voila!

Masakan pasta yang cukup simple kan?

Cuti panjang ni boleh try dan lemme know what you think.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment