Thursday, June 8, 2017

PENGALAMAN AIRBNB

Salam Jumaat buat semua, 14 Ramadhan...

Saya ingin bercerita tetang pengalaman menggunakan perkhidmatan AirBnb sebagai tempat penginapan keluarga.

Kali pertama menggunakan servis tu adalah pada tahun 2015, apabila kami sekeluarga melawat Melbourne sebagai destinasi percutian. Ini juga first time bagi saya menjejakkan kaki ke negara orang puteh/ omputeh/ bule, hehe dan semamangnya pengalaman yang sangat menarik.

Tak sabar rasanya untuk ke Negara Kangaroo lagi, insyaAllah kalini akan membawa keluarga ke Perth pula... nanti saya akan kongsikan cerita di sana yaa kawan-kawan.

Kinda missing you Melbourne!
Okey... kenapa saya pilih untuk stay menggunakan servis AirBnb, kenapa tidak stay di hotel ka, atau di hostel atau di guesthouse mahupun di motel sahaja? Kan banyak pilihan tu...

Saya tetap juga dengan pilihan untuk stay di apartment kerana pertama, saya tengok rumah diorang ni lawa-lawa! Hahahaaaa, boleh?

Contoh apartment idaman, hehe


Dan, biasanya ia lengkap dengan kemudahan dapur serta washing machine. Sudah namanya beruti bersama keluarga, ke tempat mat salleh lagi tu, makan minum sure mahal dan mungkin tidak menepati citarasa anak & orang tua saya, so haruslah saya pilih apartment yang selesa & boleh memasak.

Juga, bila ada washing machine, kan tidak perlu bawa baju banyak-banyak. Boleh jer cuci & di sana kita sudah ada penjimatan, tak perlu bawa banyak baju, instead luggage kita isi dengan barangan shopping, yeayyyyy!

Murah ka mahal???

Pendapat peribadi saya, AirBnb ni lebih murah dari menginap di hotel. Contoh: - 

Waktu trip ke Melbourne tu kami stay untuk 5 malam, di 1 bedroom apartment with 1 extra bed yang samgat selesa, kami hanya membayar RM2500.00. Apartment tu lengkap sebagai sebiji apartment tau, dapur, washing machine & dryer, balcony, 1 full sized bedroom, a living room.

Berbanding harga stay di hotel, kosnya mencecah RM4000++ untuk 2 bilik hotel, no kitchen some more!

Namun, it's all up to your decision and needs & wants. Kalau tidak perlu kemudahan-kemudahan seperti itu, then boleh sahaja stay di hotel atau hostels. Ni kan saya travel dengan parents & anak yang makanannya mau nasi dengan telur & kicap manis ABC, hahahahah...

Bila travel bersama family, saya wajib pastikan ada washing machine serta dapur, sebab ayah saya wajib makan nasi & lauk hari-hari, hehe...

Ohh yaa, satu lagi mau diceritakan, untuk servis AirBnb ni kena guna credit card yaa... so jika credit limit tidak mencukupi atau bayaran tidak lepas, please contact your bank untuk mereke me-release-kan bayaran tersebut.

Di sini, saya kongsikan beberapa gambar, apartment yang kami duduki melalui servis AirBnb ni. Coming soon, insyaAllah di Perth dan Osaka, Japan.

Neo Damansara, Heritage Lane, Feb 2017 - 2 malam dapat price RM200++ sahaja

Internet laju untuk stream movie. Ada kitchenette & 2 toilets. No cooking is allowed in this unit
Jan 2017 - Nusajaya, JB, Condo 3 bilik yang sangat best, selesa untuk kami sekeluarga - Family Trip

5 malam bayar kurang dari RM2, 000.00
2 bedroom apartment in Thamrin City, Jakarta, Oct 2016
One of the nicest apartment that I have stayed... loved it!

Such a cosy living room... 
Kalau ada mau tanya tentang AirBnb ni hola-hola yaa - 016 811 6579.

No comments:

Post a Comment